Nieuw zijn de vakken mediawijs en geldwijs. In Geldwijs bespreken we de economische kringloop waarin er vier partijen onderling met elkaar verbonden zijn: de consument, de producent, de overheid en het buitenland. De goederen- en dienstenstroom versus de geldstroom, worden uitvoerig behandeld. Verder worden de bedrijfssectoren besproken en wordt met behulp van een bedrijfskolom de weg getoond die goederen en diensten afleggen voor ze bij de consument komen. Het begrip marketing wordt uitgelegd. De marketingmix met de 6 P’s (product, prijs, plaats, promotie, presentatie, personeel) wordt geïllustreerd met voorbeelden en oefeningen. Tenslotte maken we kennis met de maatschappelijke trends die de consument beïnvloeden.
Met Mediawijs leer je op een correcte manier omgaan met Facebook, Snapchat, Instagram en krijg je digitale toepassingen nog beter onder de knie. We besteden ruime aandacht aan specifieke ICT-kennis en ICT-vaardigheden: Hoe zorg je voor een goede lay-out in een Word-document? Hoe maak je eenvoudige berekeningen en grafieken in een Excel-rekenblad? Hoe maak je een Powerpoint-presentatie? Hoe vind je makkelijk iets op het wereldwijde web? De eerste stappen naar het programmeren worden aangeleerd.
Bovendien hebben we in het eerste jaar voor wiskunde, Nederlands en Frans een extra uur voorzien. Dit biedt voor deze vakken extra ruimte om te verdiepen of te remediëren.
Om elke leerling zijn/haar eigen talenten te laten ontdekken, verkennen en ontplooien, bieden wij ten slotte ook twee keuzeuren aan. De leerlingen kiezen per semester twee uren uit onderstaande opties. Tijdens het schooljaar zal je dus van twee keuzevakken kunnen proeven. Je leest er alles over in onze infobrochure.
1. Mind! (Open your MIND met cultuur en actua)
2. Stem! (Science, technologie, engineering, mathematics)
3. Move! (Think about your Moves met wetenschappen)
4. Remark! (Tips en Tricks over Reclame en markteting)
5. Art! (Get on that stage met woord en muziek)
De Broederschool zet al heel lang in op goed talenonderwijs. Zo zijn we als eerste school in Roeselare gestart met CLIL (Content and Language Integrated Learning). Dat betekent dat een “zaakvak” (zoals bijvoorbeeld geschiedenis, aardrijkskunde, esthetica, biologie, ...) in een vreemde taal onderwezen wordt.
Daardoor breiden de leerlingen hun woordenschat uit, verbeteren ze hun spreekdurf, en krijgen ze extra training in de diverse vaardigheden die bij talenonderwijs belangrijk zijn: spreken, luisteren, lezen en schrijven. Bovendien bereiden de leerlingen zich zo beter voor op het hoger onderwijs, waar heel wat vakken ook al in het Engels gegeven worden. Drie op vier van onze leerlingen volgen CLIL: geschiedenis in het eerste en het derde jaar, aardrijkskunde in het tweede jaar, muzikale opvoeding in het vierde jaar en esthetica in het vijfde en het zesde jaar. Wij geven dus al onze leerlingen, van het eerste tot en met het zesde jaar, de mogelijkheid om een vak in het Engels te volgen.
Natuurlijk krijgen de leerlingen altijd de keuze om dat vak in het Engels of in het Nederlands te volgen. Wie in CLIL stapt, doet dat dus altijd op vrijwillige basis. CLIL biedt je een unieke kans, daar geloven we in!