We bieden een eerste jaar aan met ruimte voor verdieping en extra uitdaging voor wie dat aankan, zoals we vroeger ook al deden. Wie het wat moeilijker heeft, krijgt ondertussen de kans zich bij te werken (‘remediëring’).
Binnen onze scholengroep Sint-Michiel maken we het onderscheid tussen verschillende leerprofielen. Op je BASO-fiche zal je een advies terugvinden omtrent jouw leerprofiel. Het is wenselijk dat je, om bij ons een vlotte start te maken, het advies kreeg voor het profiel 1 A’ of 1 Ax. Wij zullen je in elk geval met open armen ontvangen.
Alle leerlingen genieten in de eerste plaats van een ruime algemene vorming (30 u.). We bieden een veelzijdige en stevige basis aan waarmee een waaier aan toekomstmogelijkheden voor je open ligt.
De nadruk ligt op wiskunde, wetenschappen, economie en talen, de richtingen die je later bij ons kunt volgen.
Nieuw zijn de vakken mediawijs en geldwijs. In Geldwijs bespreken we de economische kringloop waarin er vier partijen onderling met elkaar verbonden zijn: de consument, de producent, de overheid en het buitenland. De goederen- en dienstenstroom versus de geldstroom, worden uitvoerig behandeld. Verder worden de bedrijfssectoren besproken en wordt met behulp van een bedrijfskolom de weg getoond die goederen en diensten afleggen voor ze bij de consument komen. Het begrip marketing wordt uitgelegd. De marketingmix met de 6 P’s (product, prijs, plaats, promotie, presentatie, personeel) wordt geïllustreerd met voorbeelden en oefeningen. Tenslotte maken we kennis met de maatschappelijke trends die de consument beïnvloeden.
Met Mediawijs leer je op een correcte manier omgaan met Facebook, Snapchat, Instagram en krijg je digitale toepassingen nog beter onder de knie. We besteden ruime aandacht aan specifieke ICT-kennis en ICT-vaardigheden: Hoe zorg je voor een goede lay-out in een Word-document? Hoe maak je eenvoudige berekeningen en grafieken in een Excel-rekenblad? Hoe maak je een Powerpoint-presentatie? Hoe vind je makkelijk iets op het wereldwijde web? De eerste stappen naar het programmeren worden aangeleerd.
Bovendien hebben we in het eerste jaar voor wiskunde, Nederlands en Frans een extra uur voorzien. Dit biedt voor deze vakken extra ruimte om te verdiepen of te remediëren.