EEN UITGEKIEND TRAJECT

Op de Broederschool kan je een uitgekiend studietraject volgen met als pijlers Wiskunde, Talen, Economie en Wetenschappen. We gaan er prat op jou gedurende de zes jaar van nabij te begeleiden: verschillende geledingen nemen daarvoor de verantwoordelijkheid op. Meer info over studiebegeleiding vind je via bovenstaand menu.
HET EERSTE JAAR
We bieden een eerste jaar aan met ruimte voor verdieping en extra uitdaging voor wie dat aankan, zoals we vroeger ook al deden. Wie het wat moeilijker heeft, krijgt ondertussen de kans zich bij te werken (‘remediëring’).
Binnen onze scholengroep Sint-Michiel maken we het onderscheid tussen verschillende leerprofielen. Op je BASO-fiche zal je een advies terugvinden omtrent jouw leerprofiel. Het is wenselijk dat je, om bij ons een vlotte start te maken, het advies kreeg voor het profiel 1 A’ of 1 Ax. Wij zullen je in elk geval met open armen ontvangen.
Alle leerlingen genieten in de eerste plaats van een ruime algemene vorming (30 u.). We bieden een veelzijdige en stevige basis aan waarmee een waaier aan toekomstmogelijkheden voor je open ligt.
De nadruk ligt op wiskunde, wetenschappen, economie en talen, de richtingen die je later bij ons kunt volgen.
Nieuw zijn de vakken mediawijs en geldwijs. In Geldwijs bespreken we de economische kringloop waarin er vier partijen onderling met elkaar verbonden zijn: de consument, de producent, de overheid en het buitenland. De goederen- en dienstenstroom versus de geldstroom, worden uitvoerig behandeld. Verder worden de bedrijfssectoren besproken en wordt met behulp van een bedrijfskolom de weg getoond die goederen en diensten afleggen voor ze bij de consument komen. Het begrip marketing wordt uitgelegd. De marketingmix met de 6 P’s (product, prijs, plaats, promotie, presentatie, personeel) wordt geïllustreerd met voorbeelden en oefeningen. Tenslotte maken we kennis met de maatschappelijke trends die de consument beïnvloeden.
Met Mediawijs leer je op een correcte manier omgaan met Facebook, Snapchat, Instagram en krijg je digitale toepassingen nog beter onder de knie. We besteden ruime aandacht aan specifieke ICT-kennis en ICT-vaardigheden: Hoe zorg je voor een goede lay-out in een Word-document? Hoe maak je eenvoudige berekeningen en grafieken in een Excel-rekenblad? Hoe maak je een Powerpoint-presentatie? Hoe vind je makkelijk iets op het wereldwijde web? De eerste stappen naar het programmeren worden aangeleerd.
Bovendien hebben we in het eerste jaar voor wiskunde, Nederlands en Frans een extra uur voorzien. Dit biedt voor deze vakken extra ruimte om te verdiepen of te remediëren.
Om elke leerling zijn/haar eigen talenten te laten ontdekken, verkennen en ontplooien, bieden wij ten slotte ook twee keuzeuren aan. De leerlingen kiezen per semester twee uren uit onderstaande opties. Tijdens het schooljaar zal je dus van twee keuzevakken kunnen proeven. Je leest er alles over in onze infobrochure.
1. Mind! (Open your MIND met cultuur en actua)
2. Stem! (Science, technologie, engineering, mathematics)
3. Move! (Think about your Moves met wetenschappen)
4. Remark! (Tips en Tricks over Reclame en markteting)
5. Art! (Get on that stage met woord en muziek)
De Broederschool zet al heel lang in op goed talenonderwijs. Zo zijn we als eerste school in Roeselare gestart met CLIL (Content and Language Integrated Learning). Dat betekent dat een “zaakvak” (zoals bijvoorbeeld geschiedenis, aardrijkskunde, esthetica, biologie, ...) in een vreemde taal onderwezen wordt.
Daardoor breiden de leerlingen hun woordenschat uit, verbeteren ze hun spreekdurf, en krijgen ze extra training in de diverse vaardigheden die bij talenonderwijs belangrijk zijn: spreken, luisteren, lezen en schrijven. Bovendien bereiden de leerlingen zich zo beter voor op het hoger onderwijs, waar heel wat vakken ook al in het Engels gegeven worden. Drie op vier van onze leerlingen volgen CLIL: geschiedenis in het eerste en het derde jaar, aardrijkskunde in het tweede jaar, muzikale opvoeding in het vierde jaar en esthetica in het vijfde en het zesde jaar. Wij geven dus al onze leerlingen, van het eerste tot en met het zesde jaar, de mogelijkheid om een vak in het Engels te volgen.
Natuurlijk krijgen de leerlingen altijd de keuze om dat vak in het Engels of in het Nederlands te volgen. Wie in CLIL stapt, doet dat dus altijd op vrijwillige basis. CLIL biedt je een unieke kans, daar geloven we in!
HET TWEEDE JAAR

Het 2de jaar: taalgericht

In het tweede jaar van de eerste graad krijgt elke leerling 2 uur Engels waarin de basis gelegd wordt voor een degelijke beheersing van de taal: kennis van woordenschat en grammatica, oefenen van de uitspraak en de vaardigheden spreken, interactie, schrijven, lezen en luisteren. In het extra uur leren leerlingen genieten van omgaan met de Engelse taal en cultuur. Ze krijgen de kans om vooral hun mondelinge en hun communicatieve vaardigheden sterker te oefenen. Dit gebeurt intensief door middel van uitdagende werkvormen waarbij samenwerking, creativiteit, inzicht, spreekdurf en verbale vlotheid getraind worden.
Wie kiest voor dit extra uur Engels zal op een aangename manier allerlei vaardigheden kunnen inoefenen en niet alleen de kennis van de taal kunnen toepassen, maar zeker ook uitbreiden.

Het 2de jaar: wiskundegericht

Binnen het basispakket wiskunde 4 uur wordt alle basisleerstof gegeven, aangevuld met verdieping voor zover dat redelijk en mogelijk is. Kies je daarenboven voor een 5de uur (PAKKET WISKUNDE 4 uur + 1 uur), dan wordt dit uur gebruikt om extra te verdiepen d.w.z. het behandelen van verdiepende doelen uit het leerplan, het maken van Het 2de jaar: wiskundegericht complexere oefeningen, het meer nadruk leggen op het ontwikkelen van het zelfstandig redeneren en het bestuderen van een aantal extra items.
Kortom : kies je voor dit extra uur wiskunde, dan word je meer uitgedaagd en ontwikkel je een goed wiskundig inzicht om dat in de 2de graad te kunnen toepassen op wetenschappen en economie.
NA DE EERSTE GRAAD
Na de eerste graad kun je kiezen uit 3 studierichtingen met 4 mogelijkheden:
- economische wetenschappen (ECO) met een accent op economie en talen: ECO1.
- economische wetenschappen met een accent op economie en wiskunde: ECO2.
- moderne talen (MT) met een sterk accent op talen en ook op wetenschappen.
- Natuurwetenschappen(NW) met een sterk accent op wetenschappen en op wiskunde.
In elke richting van de 2e graad wordt in het 3e jaar 1 u informatica voorzien waarin je de verdere knepen van ICT onder de knie krijgt en waarop je in de hogere jaren kunt voortbouwen.

Je kiest voor ECO1 als ...

    • je geïnteresseerd bent in ondernemen en de werking van de economische wereld wil doorgronden;
    • je de marktwerking, internationale handel en de rol van de overheid daarbij wil onderzoeken;
    • je verschillende facetten van ondernemen wil bekijken: boekhouding, marketing, groeistrategieën bepalen en financiële keuzes maken;
    • je een sterk taalgevoel hebt en grammatica je niet afschrikt;
    • je jezelf graag vlot uitdrukt in verschillende talen.
    De ECO1 focust op economie en talen. In het vak economie verken je de socio-economische kant van onze samenleving vertrekkend vanuit actuele onderwerpen. Je bent ook geïnteresseerd in de werking van een bedrijf.
    Een tweede belangrijke pijler in Economische wetenschappen-talen zijn de vreemde talen. Dit zie je in de lessentabel met een extra uur voor Frans in vergelijking met Economische wetenschappen-wiskunde.
    Zo is de doorstroming naar de derde graad Economie-moderne talen (EMT) verzekerd.

Je kiest voor ECO2 als ...

    • je geïnteresseerd bent in ondernemen. Je wil de werking van de economische wereld doorgronden;
    • je de marktwerking, internationale handel en de rol van de overheid daarbij wil onderzoeken;
    • je verschillende facetten van ondernemen wil bekijken: boekhouding, marketing, groeistrategieën bepalen en financiële keuzes maken;
    • je in staat bent om wiskundig logisch te redeneren.
    De ECO2 focust op economie en wiskunde. In het vak economie verken je de socio-economische kant van onze samenleving vertrekkend vanuit actuele onderwerpen. Je bent ook geïnteresseerd in de werking van een bedrijf.
    In deze richting is het leerplan wiskunde het meest uitgebreid. Net zoals in Natuurwetenschappen volgen we het leerplan 5 u wiskunde. Na de tweede graad ECO2 stroom je logischerwijze door naar Economie-wiskunde (EW) in de derde graad.

Je kiest voor MT als ...

    • je een sterk taalgevoel hebt en grammatica je niet afschrikt;
    • je jezelf graag vlot uitdrukt in verschillende talen;
    • je geboeid bent door literatuur en nieuwsgierig bent naar andere culturen
    • je wil weten wat de invloed is van communicatie en sociale media op onze samenleving.
    De richting Moderne talen is een richting die naast een brede algemene vorming een uitgebreid pakket talen aanbiedt: Nederlands, Frans, Engels, Duits en Spaans (vanaf het 4e j.). Het vak communicatiewetenschappen en taaltechnologie onderzoekt de impact van taal, communicatie en (sociale) media op de samenleving.
    Na de tweede graad Moderne talen stroom je logischerwijze door naar de derde graad Moderne talen. Daarnaast is doorstroom naar Moderne talen-wetenschappen ook verzekerd door een extra uur wetenschappen.

Je kiest voor NW (Natuurwetenschappen) als ...

    • je geïnteresseerd bent in chemie, biologie en fysica en wil uitgedaagd worden door STEM-vraagstukken;
    • je met labowerk aan de slag wil gaan;
    • je in staat bent om wiskundig te redeneren en die inzichten toe te passen.
    In de richting Natuurwetenschappen gaat veel aandacht uit naar de vakken chemie, fysica en biologie. Dat merk je in de lessentabel waar telkens twee uur naar deze vakken gaat. Naast theorie is er ook ruimte voor laboratoriumvaardigheden en zelfstandig onderzoek. Dit komt in het 4e jaar expliciet aan bod in het extra uur STEM-lab.
    In deze richting is het leerplan wiskunde het meest uitgebreid (6 u.).
    De logische doorstroom in de 3e graad is de studierichting Wetenschappen-wiskunde 6 u (WeW1) of Wetenschappen-wiskunde 8 u (WeW2). Een doorstroom naar de studierichting Moderne talen-wetenschappen (MTWe) kan ook mits een extra inspanning voor de taalvakken.
NA DE TWEEDE GRAAD
In de 3e graad heb je vanuit de 2e graad volgende logische doorstroommogelijkheden:
- economie-moderne talen (EMT)
- economie-wiskunde (EW)
- moderne talen (MT)
- moderne talen-wetenschappen (MTWE)
- wetenschappen-wiskunde (6u) (WeW1)
- wetenschappen-wiskunde (8u) (WeW2)

Je kiest voor (EMT) economie-moderne talen als ...

    • je logisch en kritisch kan redeneren en zo (bedrijfs-)economische concepten kan doorgronden;
    • je wiskundig theoretisch en abstracte begrippen en methodes kan hanteren en gebruiken bij het oplossen van problemen;
    • je een sterk taalgevoel hebt en grammatica je niet afschrikt;
    • je jezelf graag vlot uitdrukt in verschillende talen;
    • je geboeid bent door literatuur en een analytische benadering van literaire teksten;
    • je nieuwsgierig bent naar andere culturen.
    • je belangstelling hebt voor (bedrijfs-)economisch-wetenschappelijke problemen.

Je kiest voor (EW) economie-wiskunde als ...

    • je logisch en kritisch kan redeneren en zo (bedrijfs-)economische concepten kan doorgronden;
    • je het fijn vindt om wiskundig te denken, te redeneren en te argumenteren;
    • je verbanden kan leggen;
    • je wiskundig theoretisch en abstracte begrippen en methodes kan hanteren en gebruiken bij het oplossen van problemen.
    • je belangstelling hebt voor (bedrijfs-)economisch-wetenschappelijke problemen.

Je kiest voor (MT) moderne talen als ...

    • je een sterk taalgevoel hebt en grammatica je niet afschrikt;
    • je jezelf graag vlot uitdrukt in verschillende talen;
    • je geboeid bent door literatuur en een analytische benadering van literaire teksten;
    • je nieuwsgierig bent naar andere culturen;
    • je wil weten hoe taal als systeem werkt en wat de impact is van taal en communicatie op cultuur en samenleving;
    • je interesse hebt voor het gebruik en belang van taaltechnologie.

Je kiest voor (MTWe) moderne talen-wetenschappen als ...

    • je probleemoplossend en planmatig kan leren in de wetenschappen biologie, fysica en chemie;
    • je methodieken kan inzetten om ruimtelijke fenomenen te analyseren;
    • je wiskundige vaardigheden en wiskundig abstracte concepten kunt inzetten bij het oplossen van problemen;
    • je een sterk taalgevoel hebt en grammatica je niet afschrikt;
    • je jezelf graag vlot uitdrukt in verschillende talen;
    • je geboeid bent door literatuur en een analytische benadering van literaire teksten;
    • je nieuwsgierig bent naar andere culturen.

Je kiest voor (WeW1) wetenschappen-wiskunde (6u) als ...

    • je probleemoplossend en planmatig kan leren in de wetenschappen biologie, fysica en chemie;
    • je methodieken kan inzetten om ruimtelijke fenomenen te analyseren;
    • je het fijn vindt om wiskundig te denken, te redeneren en te argumenteren;
    • je verbanden kan leggen;
    • je wiskundig theoretisch en abstracte begrippen en methodes kan hanteren en gebruiken bij het oplossen van problemen.

Je kiest voor (WeW2) wetenschappen-wiskunde (8u) als ...

    • je probleemoplossend en planmatig kan leren in de wetenschappen biologie, fysica en chemie;
    • je methodieken kan inzetten om ruimtelijke fenomenen te analyseren;
    • je het fijn vindt om wiskundig te denken, te redeneren en te argumenteren;
    • je verbanden kan leggen;
    • je wiskundig theoretisch en abstracte begrippen en methodes kan hanteren en gebruiken bij het oplossen van problemen en je op dat vlak nog extra verdieping wenst.